Auto Parts

  • Voor sterk groeiende oldtimer markt hebben wij tal van oplossingen in het pakket.
  • Zie de verschillende rubrieken :   onze webshop
 Waarom elektronische ontsteking in uw oldtimer?       

                                                            Tegenstanders melden :

  • Het is niet origineel;
  • Het is nergens voor nodig,
  • Het klassieke systeem met puntjes werkt uitstekend.

Het principe van contactpunt ontsteking :

  • De vonk wordt gegenereerd door de bobine.
  • Gedurende beperkte tijd wordt spanning op de bobine gezet en wordt het elektrisch contact onderbroken.
  • Dit aan en uitzetten gebeurt in de klassieke ontsteking door de contactpuntjes.
  • Afhankelijk van het aantal cilinders gebeurt dit x keer per rotatie van de verdeler as.
  • Bij een vier cilinder motor is dat dus vier keer.
  • Er zijn vier momenten dat de nok van de contactpuntjes niet in contact is met de as.
  • De contactpunten zijn dan gesloten en er loopt een stroom door de bobine.
  • Het moment dat nok de as raken worden puntjes gelicht en contact bobine verbroken.
  • Het kritieke punt voor een goede ontsteking is het loskomen van de contactpuntjes.
  • Door de snelle spanningsval in bobine van 12 Volt naar 0 Volt ontstaat een inductiespanning in de secundaire spoel van de bobine.
  • Deze inductiespanning is 20.000 – 30.000 Volt .
  • Dit hoge voltage zorgt voor een vonk via het verdelerhuis aan de bougie.
  • De hoogte van spanning kracht en vonk zijn afhankelijk van snelheid als de spanning van 12 Volt naar 0 Volt zakt.
  • Als de contacten nog gesloten zijn, vloeit er een stroom van ongeveer 3-4 Ampère door de bobine.
  • Bij het verbreken van het contact ontstaat in de bobine in de primaire spoel ook een inductiespanning.
  • Deze primaire inductiespanning is ongeveer 200 -300 volt.
  • Iedere schakelaar heeft een onhebbelijke eigenschap bij het uitschakelen een vonk te produceren.
  • Zeker bij 200V kan dit aanzienlijk zijn.
  • Tijdens deze vonkoverslag loopt er nog steeds een beetje stroom en valt de spanning met horten en stoten terug naar 0 Volt.
  • Bovendien raak je energie in het systeem kwijt dat nodig is voor de vonkvorming.
  • Voor de bobine is dit  aanleiding om er de brui aan te geven en wordt er geen vonk of een slechte vonk geproduceerd.
  • Dit probleem wordt opgelost door het condensator op de verdeler.
  • Deze neemt de gegenereerde energie van de inductiespanning op vormt met de bobine een spanning opslinger kring : z.g. LC-kring.
  • Voorkomt vonkvorming tussen de contactpunten en maakt een goede vonk.
  • Een snelle spanningsafval naar 0 Volt is essentieel voor het krijgen van een goede secundaire spanning opbouw in 
  • Wat is de spanningskarakteristiek van normale contactpuntjes?
  • In onderstaand beeld van een oscilloscoop wordt dit getoond.

  • De spanning valt niet meteen terug naar nul maar fluctueert enkele keren rond nulpunt.
  • Dit gedrag maakt dat de vonkopbouw in de secundaire spoel bobine niet hoog is.
  • In het plaatje neemt het toerental van situatie 1 naar 3 toe.
  • Hoe hoger het toerental des te minder tijd is er beschikbaar om de bobine te laden.
  • De plaatjes rechts geven het afvallen van de spanning bij overmatige vonkvorming.
Contactpunt ontsteking heeft de volgende nadelen : 
  • Contactpunten branden toch nog in door vonkvorming.
  • Contactpunten moeten dus regelmatig vervangen worden.
  • Door het slijten van de contact nok verloopt de afstand tussen de puntjes.
  • Herhaald stellen is dan nodig.
  • Als de condensator kapot gaat is er geen ontsteking meer.
  • De spanningsafval karakteristiek is niet optimaal om een krachtige vonk op te wekken.

 Wat is elektronische ontsteking? 

  • Met moderne elektronica het gewenste moment de spanning van bobine uiterst snel naar 0 Volt te sturen.
  • De opgeslagen energie in de bobine beschikbaar te houden voor vonkvorming.
  • Hierdoor ontstaat een hoge inductiespanning met bijbehorende krachtige vonk.
  • Deze elektronische maken voor het schakelen gebruik van de contactpuntjes.
  • Deze zullen nauwelijks slijten omdat er stroomloos geschakeld wordt.
  • In deze systemen wordt vaak gebruik gemaakt van transistoren. 
  • Sparcon levert deze als transistor ontstekingen voor zowel 6 als 12 volt systemen. 
  • zie link naar:  transistor ontsteking
  • Ook levert Sparcon deze systemen met plus aan chassis. 

 Elektronische ontstekingen:

  • Een andere familie van elektronische ontsteking is wat geavanceerder.
  • Deze maakt gebruik van een Hall-sensor en Mosfet technologie.
  • In dit systeem wordt op de rotor as een houder geschoven met magneetjes.
  • Het aantal magneetjes is net zo groot als het aantal cilinders.
  • Bij het draaien van de as sturen magneetjes de Hall- sensor en schakelt de Mosfet.
  • De tijd tussen aan-uit is gering.
  • De Mosfet wordt daarmee ook minder zwaar belast.
  • Er zijn ook systemen waarbij het schakelen plaats vindt via een lichtsignaal.
  • Newtronic heeft hier altijd gebruik van gemaakt.
  • Het resultaat van alle elektronische systemen is hetzelfde.
  • De spanning voor het sturen van de bobine valt in een zeer korte tijd naar nul gestuurd.
  • De spanningskarakteristiek van de elektronische ontsteking is als volgt:

Spanningscurve
  • Als je dit resultaat vergelijkt met de karakteristiek bij contactpuntjes  dan kun je niets anders concluderen dat elektronische ontsteking veel beter is.
  • Vooral in combinatie met een goede bobine is de inductiespanning verder op te jagen en worden de prestaties van de motor nog verbeterd.
De voordelen van elektronische ontsteking zijn dus :
  • Veel betere vonk, ontsteking en daarmee prestaties en daardoor lager brandstof verbruik.
  • Minder slijtage van bewegende delen dus veel meer onderhoudsvrij.
  • Het argument dat elektronische ontsteking de originaliteit van de auto aantast wordt
  • Deels teniet gedaan doordat het systeem ingebouwd kan worden.
  • In de aanwezige verdeler behuizing. Je ziet er dan niets van.
  • Sparcon levert verschillende elektronische ontsteking systemen zie: SHOP
Menu